NOF-Forum

Välkommen till NOF-Forum, ett fritt och oberoende forum för diskussioner om föreningens principer, arbetssätt, publikationer mm.
Vi vill särskilt påpeka att personangrepp och inlägg som inte håller sig till ämnet samt de inlägg som väcker anstöt är inte välkomna och kommer att tas bort. Var snäll och respektera detta!

Skriv ett eget inlägg

Sökning:


Insänt av Elsa Rensfeldt <islander-er@hotmail.com>
söndag 2014-03-16, 17:25
Webbadress: strandskatorna.panatet.se

Vårnytt
Vid fågelspaning i dag söndag i ett blåskallt och isigt men soligt Alviksgården obsades stare och sångsvan samt en nykläckt ordförande i NOF. Se skatornas hemsida:)


Insänt av Thore Alm .Kalix
torsdag 2014-03-13, 12:57

Årsmötet 2014
En vårlig hälsning till Årsmötet 2014.

Jag kan - tyvärr- ej deltaga-
Har barndop av barn-barn denna dag.
Årsmötet är ett lika efterlängtat vårtecken som tofsvipan och snösparven !
hälsar Thore Alm .Kalix


Insänt av Lars Harnemo
lördag 2014-03-08, 14:39
Webbadress: http://nof.nu/temp/steglits 2004-14.jpg

Steglitsen i Nb 2004 - 2014
Hej
På förekommen anledning kollade jag hur beståndsutvecklingen för steglits varit i Nb de senaste 10 åren.
I den bifogade filen kan man se att det har varit en betydande ökning av fynden.
Statistiken kan vem som helst enkelt söka fram i Svalan.



Insänt av Elsa Rensfeldt
torsdag 2014-03-06, 10:29
Webbadress: elsa.rensfeldt@kuriren.com

Steglitsfråga
Steglits här och steglits där och steglits stationär. Hur är det? Börjar man snart kunna säga att steglitsen är etablerad i Norrbotten?


Insänt av Thore Alm Kalix
torsdag 2014-03-06, 09:22

Vinterfågelmatningen jan-feb-2014-

Mata in Din rapport ang. Dina resultat från Vinterfågelmatningen 2014-
-snart har Du inte tid-vårfåglarna väller snart in denna märkliga "vinter" !

F.ö ser det -hittils -ut som om pilfinken är mer än dubbelt så talrik som gråsparven !
Rapporten sänds till:
store.alm@hotmail.com


Insänt av Andreas Livbom <andliv@spray.se>
tisdag 2014-03-04, 18:53

Racet
Även om man själv kör bil och emellanåt gör drag måste man ha rätt att komma med förslag mot mer miljötänk när det gäller aktiviteter som organiseras av NOF och bli respekterad för det. Jag förstår inte varför det väcker så ont blod när några framför detta, och så fort någon tycker offentligt i frågan så invänder samma grupp av skådare med just argumentet att tyckaren kör mycket själv. Men det här handlar ju om fågelracet enbart och är inget personligt riktat mot någon av racets deltagare. Inte heller menar jag att jag är ädlare än någon annan, ty jag kör ju själv mycket bil (om än numera mest p g a jobbet och mindre för att få kryss. Förut var det snarare tvärtom. Miljöbelastningen blir ungefär densamma per mil oavsett man kör bil enbart för att skåda fågel, för att köra till sitt jobb eller kombinerar jobbet med skådning på något sätt (om man har den möjligheten). För övrigt vore det väldigt intressant att göra en närmare undersökning vad gäller mina (och andras) årslistor kontra körda mil, så det blir någon slags fakta bakom Tomas Berlins insinuationer/spekulationer. Jag ger dig uppdraget, Tomas, eftersom du förde fram detta. Kanske går det att anordna ett race inte bara över en februaridag utan över hela året där segraren i denna prestigefyllda tävling blir den som har lägst mil/art - kvot. Om nu någon är intresserad... ;-)


Insänt av
tisdag 2014-03-04, 08:51

Racet
Tomas mfl

Visst är det så att få aktiva finns i länet. Jag raljerade över det faktum att det inte var värst kallt denna "vinter". Deltagarnas insatser har jag inga synpunkter på.

Andra tanke var att presentera mina erfarenheter av att cykla runt Luleå ett par race.

(Handen på hjärtat; alla kan bidra till minskade utsläpp. Klimatfrågan är statlig/överstatlig och att i ett race välja cykel eller bil på ett påverkar troligen klimatet ringa (i detta race kanske ca 100-140kg (?) CO2 mot noll för promenad/cykel) eller kanske var det detta race som orsakar krisen? ;-)

Håller med Tomas att symboliken är viktig eller åtminstone har ett värde om man vill profilera sig som miljöorganisation.

Och vi kan alltid hoppas att Kinesiska/Amerikanska kolkraftsdirektörer och beslutsfattare ser och förstår symbolvärdet :-)

Mvh /Mattias Nordlund


Insänt av Tomas Berlin <tomasberlin.tb@gmail.com>
måndag 2014-03-03, 23:22
Webbadress: tomasberlin.tb@gmail.com

Vinterfågelracet. Kommentarer till kommentarer.
Att ta till brösttoner och ondgöra sig så raljerande över deltagarnas insatser i det av NOF utlysta Vinterfågelracet, som ett par av skribenterna har gjort, tycker jag är tråkigt. Vi är så få i Nb som ägnar oss åt fågelskådning, att vi borde vara lite mer uppmuntrande mot varandra och i stället tänka på att delad glädje är dubbel glädje. Vårt lag upptäckte exempelvis under racet Nb´s första februarifynd av svärta, något som även fler fått glädje av. Påhopp och aggressivitet har jag tyvärr sett alltför mycket av i detta forum genom åren. Det skrämmer bort medlemmar och lockar tyvärr inte många nya.
I inläggen talas det om miljön, något som vi alla vet är ett mycket angeläget område som inte nog mycket kan påtalas, men också att man inte själv har intresse av att fara till Piteå för att t.ex. se nötväcka. Som kuriosa kan nämnas att det var till just detta område och för denna art som skribenten tog sig 13 oktober 2001 för att för egen räkning få in arten på Nb-listan (hur mycket innovativt det nu låg i det), exemplet kan mångdubblas. Samma skådare har också vid årssluten under perioden 2001 - 2013 varit på "Prispallen" drygt hälften av åren och varit den som sett flest arter av alla i Nb under fyra av åren. Totala antalet arter har då vanligtvis legat kring 200 eller fler. För att nå dessa årssummor och "placeringar" torde man behöva tillryggalägga flera hundra gånger längre sträckor än några få deltagare gjort under lördagen den 22/2.
Jag tycker nog att lite mer varsamhet med pennan samt en del eftertänksamhet och självkritik hade varit klädsamt.

Tomas Berlin



Insänt av Jan Andersson <folke.langen@gmail.com>
måndag 2014-03-03, 16:09

Art-racet
Stort tack till Lotta som åter gjorde en förnämlig sammanställning av det trevliga Art-racet.

Lag Talgtittarna


Insänt av
måndag 2014-03-03, 11:16
Webbadress: http://www.expressen.se/ledare/tommy-hammarstrom/at-skogen-med-med-miljobluffen/

Fungerar FSC?!
Knappast!

Och eftersom certifieringen friar bolag som ingår så undergrävs trovärdigheten för alla bolag! Gång på gång görs övertramp och ändå får marknadsföringen om certifierat skogsbruk fortsätta.

Undrar om detta drabbar fåglarna negativt?!

Hur många tjäderspelplatser kan du besöka i vår?

/ Mattias Nordlund


Insänt av Jouni Ylipekkala
söndag 2014-03-02, 20:36

Ugglor
Jag gjorde årets första nattfågelinventering i Haparanda igår och kunde höra 9 ex PÄRLUGGLOR och såg en SLAGUGGLA, som är nästan raritet inom Haparanda kommun. I kväll åkte jag en runda på finska sidan av Torneälven och hörde 14 PÄRLUGGLOR. Det kommer kanske att bli ett bra uggleår i Tornedalen trots det minimala snödjupet som gör livet besvärligt åt sorkarna. // Jouni


Insänt av Herman Sundqvist
onsdag 2014-02-26, 21:33

Tidigt!
Att det har varit en synnerligen mild februari har inte undgått någon. Men dagens obsar på svalan talar ändå sitt tydliga språk - det är ju vårfåglar som kommit! Gråtrutar, havstrutar, sångsvanar, stenfalk.
Otroligt tidigt!


Insänt av Tomas Carlsson
tisdag 2014-02-25, 20:52

Vinterfågelrace
De anonyma skribenterna siktar in sig på hur enskilda skådare privat färdas till fågellokaler och till dagis(!). Låt var och en göra sina egna privata överväganden om det. Det är en helt annan sak vilka signaler man som FÖRENING inom miljöområdet sänder ut när man ordnar evenemang som så premierar bilåkande. Vi är inga bra föredömen helt enkelt. Istället skulle man kunna lyfta fram att kul fågelskådande inte kräver några koldioxidutsläpp alls. Och ifrågasätta det smarta i att åka tiotals mil i bil för att sätta ögonen på några av Sveriges vanligaste fåglar.


Insänt av
måndag 2014-02-24, 22:57

Oj, vilken miljöpåverkan det varit idag!
Tittade in på Dagens obsar i Nb, på Svalan. Idag har det varit en rejäl miljöpåverkan, med tanke på hur många fåglar som har setts! Eller cyklade alla observatörer till dessa lokaler?


Insänt av Andreas Livbom <andliv@spray.se>
måndag 2014-02-24, 22:21

Racet
Hej alla, inklusive du racedeltagare/fegis som inte vågar skylta med ditt namn! :-)

Jag skriver att jag tycker man ska premiera så lite bilåkande som möjligt under racet. Det ger en god signaleffekt vid ett evenemang i en förening som pysslar med natur och naturvård. Det begriper till och med ett barn eller för den delen de flesta (?) racedeltagare att några bilar med fågelskådare som kör ett antal mil under ett fågelrace en dag per år varken gör från eller till för miljön. Själv kör jag så mycket bil till och från mitt jobb att bara det är ett bra argument för egen del att inte delta i motorklassen i fågelracet. Det är helt enkelt inte nog kul att åka bil, men framförallt har jag inte intresset att åka bil t.ex. till Piteå för att se en turkduva eller nötväcka. Den kan jag se någon annan dag på året när jag av annan anledning har vägarna förbi Piteå, eller ännu bättre, försöka hitta duvan och väckan själv i Luleå (där dessa arter är betydligt svårare). Min andemening är inte heller att lägga ner racet utan modifiera reglerna lite (läs vad jag skrev tidigare, tycker faktiskt att det vara ganska konstruktivt och inte bara allmänt gnäll).


/Andreas


Insänt av
måndag 2014-02-24, 22:20

Fågelrace
Alla kan vi bli mindre miljöpåverkande, även jag.

Socialt: Jag, Andreas och Jan H cyklade ett år. Tusan vad tungt det var, socialt javisst. Sporrade varandra, lite stressigt att hinna med den plan vi initialt hade.

Jag cyklade ensam ett år och såg ca 28 arter det året.

Visst kan man nå (relativt) höga siffror, ha socialt kul och även få motion på köpet.

Man upptäcker mer fr cykeln än i bil. Jag har tänkt implementera detta i (v)år nu när ungarna inte längre tar knäcken på mig.

30 minusgrader kallt var det väl knappast på årets race...

Mattias Nordlund


Insänt av
måndag 2014-02-24, 21:14

Ni lever väl som ni lär...?!?
Tomas och Andreas, ni lever väl som ni lär, hoppas jag!? Skjutsar barnen på cykel till dagis (även när det är -30 grader) och ställer bilen när ni handlar! Det tror jag att ingen av er gör. Bara ibland.
Att tränga ihop sig 3-4 personer i bil en gång årligen, för att skåda i 7 timmar är mycket trevligt och socialt! Miljöpåverkan är minimal jämfört med så mycket annat vi människor håller på med, även om det blir 11-18 mil/bil. Vi samåker ju i alla fall.
Jag tror att det är annat som ligger bakom, att ni stört er på vinterfågelracet. Låt racet få vara kvar, men visst kan man modifiera reglerna, efter konstruktiv kritik.
Med vänlig hälsning Race-deltagare (även 2015)


Insänt av Andreas Livbom <andliv@spray.se>
måndag 2014-02-24, 17:55

Vinterfågelracet
Jag håller med Tomas. Det är hög tid att tänka om och göra ett fågelrace med roligare förutsättningar och regler. Miljöaspekten är ett bra argument. Ett annat som tilltalar mig betydligt mer än allt bilåkande är att belöna det mer innovativa skådandet. Varför ska man i resultatlistorna framhålla enskilda personer och lags förmåga att reka och åka runt och se fåglar/arter som (många av dem) andra redan har hittat, när det går att primärskåda med enkla medel (utan att det behöver bli särskilt jobbigt), vilket även skulle resultera i fler roliga upptäckter? Ska man ha kvar en motorklass så borde det i vart fall mer tydligt straffa sig att köra långa distanser och nyupptäckter premieras. Ingen tradition är för stark för att inte kunna ändras på lite grann!


Insänt av
måndag 2014-02-24, 17:15

Okynneskörning
Håller fullständigt med dig Tomas.


Insänt av Tomas Carlsson
måndag 2014-02-24, 13:13

Vinterfågelrace
Vinterfågelracet är en kul grej, men den där med motorklassen - är inte den fantastiskt otidsenlig för en förening inom miljöområdet? Att vinnarna dessutom kan vara de som kört mest - 18 mil!!! Mitt förstahandsförslag är att NOF genast avskaffar motorklassen. Andrahandsalternativet att man åtminstone delar antalet arter med antalet körda mil. Om jag räknar rätt skulle i så fall vinnaren vara Lappmesarna som skådade 2,48 arter per mil. (Distanserade dock av miljöklassarna som noterade 14 resp. 9 arter per koldioxidmil.)


  « Föregående 20       Nästa 20 »